Storværket ’Tár’ er lige blevet Oscar-nomineret for Bedste Film, og Cate Blanchett er en af favoritterne til at vinde prisen for Bedste Kvindelige Hovedrolle for sin frygtløse præstation som den verdensberømmede (fiktive) komponist Lydia Tár. Men det fortæller kun en overfladisk historie om filmen, der er en af det seneste års mest omtalte og omdiskuterede.
’Tár er nemlig en film, som aftvinger stærke reaktioner – mange internationale kritikere er faldet fuldkommen i svime over den, men den har også mødt modstand. For forsvarer den sin på mange måder monstrøse hovedperson – eller udstiller den hende?
Fortællingen tager afsæt op til, at Lydia skal opsætte sin karrieres vigtigste koncert, mens hendes liv langsomt falder sammen. Dt er en sydende skildring af en kunstner med stort K – brillant, lidenskabelig, storskrydende, narcissistisk og muligvis en magtsyg manipulator.
Bag ’Tár’ står Todd Field, der debuterede med den mesterlige ’In the Bedroom’ i 2001, siden lavede den også Oscar-nominerede ’Little Children’ i 2006 og først nu – halvandet årti efter – er klar med sin tredje film.
‘Tár’ har dog været værd at vente på. Ja, faktisk gav Martin Scorsese troen tilbage på filmkunsten: »Skyerne løftede sig, da jeg oplevede ‘Tár’«, som han udtalte i en længere kærlighedserklæring til filmen.