Foyeren i Operaen blevlangsomt fyldt af mennesker, der var rejst gennem februarkulden for at høre Eee Gee spille med Det Kongelige Kapel til Crossover.
Lidt efter lidt fandt de plads – både på stolene foran scenen, og op ad trapperne, hele vejen op på anden sal. Det skabte en DIY-balkon på bedste opera-manér midt i foyeren. Så begyndte musikken.
Musikere fra Det Kongelige Kapel indledte aftenen med et klassisk stykke, hvorefter væggen åbnede sig bag dem, og ind på scenen strøg Eee Gee. Hun var iført lange, lyseblå handsker med frynser, der fik hende til at fremstå som en cowboy-countrydiva midt i Operaen.
Koncerten skiftede derfra mellem passager med Eee Gee og Det Kongelige Kapel til stykker, hvor kapellet spillede alene.
Det skabte en speciel spænding, da strygere og blæseinstrumenter opførte Eee Gees popmusik. Sangene fik subtile stemningsskift, og da der ikke var nogen rytmesektion, bar Emma Grankvists stærke vokal numrene frem.
Især sange som ‘Favourite Lover’ og ‘Killing It’ fra hendes gennembruds- og debutalbum ‘Winning’ fra 2022, fik en helt ny dimension.
Eee Gees vokal var Lana Del Rey-esk både i de dybere tonelejer og i en krystalklar falset. En falset, som hun teatralsk hævede armen for at ramme, så frynserne på hendes ærmer svajede i luften. Hun havde karisma og gestik, der passede perfekt til Operaens højtidelige rammer.
Crossover giver en unik mulighed for at forene netop det rytmiske og det klassiske, når Soundvenue og Det Kongelige Teater inviterer nyere artister ind og spille med Det Kongelige Kapel. Sidst så vi det udfolde sig til Crossover-koncerten med Selma Judith.
Se billeder fra Crossover-koncerten forneden.
Foto: Sebastian Apel/Soundvenue